Wilt u meer informatie?
Uiteraard kunt u voor vragen of vrijblijvend advies contact met ons opnemen via:
Tel: +31 85 06 537 57
E-mail:
De “5 x waarom” methode is een zeer effectieve maar ook eenvoudige Lean tool om de oorzaak van een probleem te vinden. Op deze pagina leggen we de theorie achter deze methode uit. De “5 x waarom” methode is 1 van de methodes van onze Root Cause Analysis training en is oorspronkelijk ontwikkeld door Toyota om productie-gerelateerde problemen op te lossen door de bron van het probleem aan te pakken. De 5x waarom methode wordt ook getraind in onze Yellow Belt training
De 5x waarom methode zet in als je niet direct de echte oorzaak van het probleem kan achterhalen of als je andere medewerkers wilt leren hoe ze effectief tot de oorzaak van een probleem kunnen komen. Door het doorvragen op een antwoord kom je vaak tot de echte oorzaak in plaats van een symptoom te bestrijden wat niet de oorzaak van het probleem is. Bij de eerste keer “waarom” kun je eigenlijk niet al bij de grondoorzaak van het probleem zijn gekomen want de eerste “daarom” heeft ook een achterliggende reden. Pak je deze achterliggende reden niet aan, ben je bezig met symptoombestrijding. Dit betekent niet dat het niet mogelijk is om met 4x waarom of 7x waarom bij de grondoorzaak te komen.
Een eenvoudig voorbeeld van hoe je met de 5x waarom methode tot de grondoorzaak van het probleem komt en je tot een goede correctieve- en verbetermaatregel kunt komen hebben we hieronder uitgeschreven:
Het Probleem: Het leverbetrouwbaarheidspercentage is gedaald.
Waarom is het leverbetrouwbaarheidspercentage gedaald?
Waarom worden de productiedoelstellingen op lijn 3 niet gehaald?
Waarom staat de productielijn stil?
Waarom gaat de verpakkingsmachine kapot?
Waarom gaat de rubber pakking van de motortransmissie kapot?
Doordat er een ander schoonmaakmiddel wordt gebruikt, droogt de rubber pakking van de motor uit waardoor deze knapt.
Dubbelcheck de grondoorzaak door het antwoord telkens weer te checken met de daarom vraag.
De 5 x waarom methode is onderdeel van Root Cause Analysis (RCA). Waarom dit cruciaal is om succesvol continu te kunnen verbeteren lees je in het artikel van Alexander Kinket over Root Cause Analyse.