Groei is essentieel voor elke organisatie!
Bij Onprove geloven we dat groei en vooruitgang essentieel zijn voor elke organisatie. Om die reden zijn wij momenteel bezig met een traject waarin we ons richten op het versterken van onze merkwaarden. Onze merkwaarden zijn de fundering van alles wat we doen en bepalen hoe we ons presenteren naar klanten, partners en medewerkers. Omdat direct goed te doen, hebben we besloten om samen te werken met Adekwaad. Hierin worden wij begeleid in dit proces om onze merkwaarden scherper te definiëren en nog beter te verankeren in onze bedrijfsvoering. In onderstaande stuk verteld Ad van Adekwaad meer over het belang van sterke merkwaarden.
Merkwaarden; krachtige bouwstenen voor een sterk merk
Ieder merk is de optelsom van duizenden kleine gebaren: ALLES wat je als bedrijf doet, zegt en laat zien heeft invloed op de reputatie van jouw bedrijf en de kracht van jouw merk. En dat kun je maar beter niet aan het toeval overlaten.
Een goede manier om regie te pakken over jouw merk is het definiëren van een set unieke merkwaarden die precies vertegenwoordigen waar jij als bedrijf voor staat en richting geven aan het complete doen en laten van de organisatie.
Geen kernwaarden maar merkwaarden
Adekwaad maakt onderscheid tussen kernwaarden en merkwaarden. Veel bedrijven hebben kernwaarden als ‘professioneel’, ‘betrouwbaar’, ‘eerlijk’ ‘klantgericht’ en deskundig’. Superbelangrijke waarden maar toch vooral “minimumvoorwaarden om aan het spel mee te mogen doen’. Er is geen lange termijn bestaansrecht voor bedrijven die dat niet zijn. Kernwaarden zijn dus voor ieder bedrijf belangrijk, maar ze zijn vaak allesbehalve onderscheidend omdat eigenlijk ieder bedrijf het zou moeten zijn en ieder bedrijf het roept.
In branding zijn we op zoek naar authentiek, onderscheidend vermogen en dus speelt in de brandingtrajecten die Adekwaad voor bedrijven begeleid, de formulering van merkwaarden een centrale rol. Merkwaarden zijn juist die waarden die een organisatie uniek en anders maken. Het zijn die waarden waaraan je als bedrijf herkend en erkend wil worden.
Door het vaststellen van een unieke set merkwaarden creëer je voor jouw organisatie een krachtig kompas wat richting geeft aan het complete doen en laten van de organisatie. Intern vormen de merkwaarden een heldere leidraad voor gemeenschappelijke besluitvorming en het gedrag van medewerkers. Extern creëert een goede set merkwaarden herkenbaarheid, onderscheidend vermogen, voorkeur en trouw bij belangrijke doelgroepen en stakeholders.
Branding: niet beloven maar bewijzen
Maar met de vaststelling van merkwaarden ben je er natuurlijk nog niet. Uiteindelijk gaat het bij branding niet over mooie beloftes maar over de dagelijkse bewijzen. In de ideale situatie vormen de merkwaarden daarom het uitgangspunt van alles wat je doet: van je logo tot en met de uitstraling van je pand en de inrichting van de spreekkamers, van website tot reclamecampagne en van het wachtmuziekje aan de telefoon tot het gedrag van medewerkers.
Van merkwaarden naar merk-waardig gedrag
Adekwaad gelooft dat medewerkers het merk zijn. Zij moeten immers dag in dag uit waarmaken wat het merk belooft. Het gedrag van medewerkers is daarom cruciaal.
Door middel van Internal Brandingsessies maken we medewerkers actief deelgenoot van het merk. In gezamenlijke workshops maken medewerkers kennis met de merkwaarden en maken ze zelf de vertaalslag naar hun eigen rol en gedrag. Vervolgens zorgen we ervoor dat de merkwaarden verankerd worden in de dagelijkse operatie en letterlijk onderwerp van gesprek blijven.
Door frequent, samen met medewerkers te sparren over hun eigen ‘on- en off-brand’ gedrag, brengen we de merkwaarden dicht bij de dagelijkse praktijk en merken ze hoeveel impact ze zelf kunnen maken.
Ook aan de slag met merkwaarden?
- Formuleer een unieke set karakteristieke merkwaarden voor jouw bedrijf
- Creëer intern absolute duidelijkheid over wat je precies bedoeld met de benoemde merkwaarden.
- Maak merkwaarden leidend voor ALLES wat je als bedrijf doet.
- Maak alle medewerkers deelgenoot van het merk
- Maak samen met medewerkers de vertaalslag van merkwaarden naar gedrag, zowel extern als intern
- Gebruik de merkwaarden om zowel de customer- als employee journey merk-waardig te maken
- Veranker merkwaarden in de dagelijkse operatie
- Maak merkwaarden doorlopend zichtbaar en onderwerp van gesprek
- Leer met elkaar van on- en off-brand gedrag
- Maak de merkwaarden leidend voor het voorbeeldgedrag van leidinggevenden en management