14.03.22

Samenwerking Onprove en Gullimex basis voor verdere digitalisering productieprocessen

Interview met Bert Nijboer, algemeen directeur van Gullimex en Marc van Amersfoort, oprichter en directeur Onprove

MES-Leverancier Onprove en Gullimex, leverancier van meetapparatuur, gaan strategisch samenwerken. Gullimex wordt voorkeursleverancier van meetapparatuur in de projecten van Onprove. Beide partijen kennen elkaar goed omdat zij vaak bij dezelfde klanten in de voedingsindustrie aan tafel zitten.

De data die de meetapparatuur van Gullimex levert, wordt door Onprove gebruikt voor de verdere optimalisering van productieprocessen, waar Gullimex nu het juiste software platform heeft binnen de voedingsindustrie. Met de strategische samenwerking wordt een solide basis gelegd voor continue verbetering van bedrijfsprocessen.

Onprove, opgericht in 2014 door Marc van Amersfoort, is de meest veelzijdige continu verbeteraar in de food industrie. De adviesorganisatie richt zich niet alleen op de processen maar ook op het verbinden van cultuur en structuur.

Gullimex is al 40 jaar actief met meetapparatuur voor de food industrie, de medische sector, de logistieke sector en foodservice en retail. Het bedrijf startte met apparatuur voor het meten van temperatuur en dit aspect vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van de activiteiten.

Bert Nijboer van Gullimex

Bert Nijboer van Gullimex vat de activiteiten als volgt samen: “We voorzien in meetapparatuur waarmee je zaken inzichtelijk krijgt. Gullimex meet het hele proces van de binnenkomstcontrole van de goederen totdat het product op de vrachtwagen wordt vervoerd naar de retailer. Ook bij het transport monitoren we de temperatuur. We maken de hele keten met meetapparatuur inzichtelijk. Alle apparatuur die we hiervoor verkopen, installeren, kalibreren en onderhouden wij ook.”

Samenwerking is logische stap

Volgens Marc van Amersfoort is de strategische samenwerking met Gullimex een logische stap. “Als wij bij een klant een traject voor de verdere optimalisering starten, kijken we naar data die wordt gegenereerd in het productieproces. Hiervoor heb je hardware nodig om te meten. Om deze hardware te koppelen aan de software heb je een softwarekoppeling nodig. Er zijn verschillende hardware leveranciers waar we mee kunnen samenwerken, maar die hebben ieder hun eigen software, waardoor de lappendeken aan diverse softwarepakketen blijft bestaan. Onprove zou dan steeds nieuwe koppelingen moeten maken. De klant zit niet te wachten op een lappendeken van software, die wil de datacollectie het liefst in één systeem hebben.”

Om aan deze wens tegemoet te komen, gaat Onprove nu met een vaste hardware partner werken. “Gullimex is een gerenommeerde naam in de food industrie. Zij waren op zoek naar een platform om hun meetapparatuur aan te koppelen. Wij waren juist op zoek naar een hardware leverancier die ons van kwalitatief goede meetinstrumenten en sensoren kan voorzien. Belangrijk is ook dat het DNA van Gullimex heel goed past bij het DNA van Onprove. We zijn beide van: ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ en ‘we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen’. Dat is een belangrijke basis voor onze samenwerking’, stelt Van Amersfoort.

Nijboer: “Voor Gullimex is het voordeel van de samenwerking dat we de oplossing voor onze klanten naar een hoger niveau kunnen brengen. Als een bedrijf onze sensortechniek heeft geïnstalleerd, is een volgende logische stap om deze meetdata te combineren in één platform. Daarvoor kunnen ze beroep doen op de expertise van Onprove. De winst voor onze klanten is dat wij de vertaalslag kunnen maken naar een verdere digitalisering van de lijn en inzichtelijk kunnen maken hoe eenvoudig dit is. Met de samenwerking hoop ik te bewerkstelligen dat onze klanten zich bewust worden dat digitalisering dichtbij is en dat dit de oplossing kan zijn voor het probleem van te weinig personeel en te weinig kennis op de werkvloer. Vanuit onze eigen rol en expertise kunnen we samen oplossingen naar een hoger niveau tillen.”

Data nodig voor continue verbetering

Om de samenwerking goed vorm te geven, wordt volgens Van Amersfoort gebruik gemaakt van een roadmap. “We gaan eerst onze gezamenlijke klanten benaderen met de uitleg achter onze samenwerking. Ik verwacht dat dit gaat werken. De klant wil optimaliseren, of dit nu is op het gebied van kwaliteit, efficiency, of op een ander terrein. Daar is data voor nodig en wij kunnen die datacollectie heel goed voor ze organiseren.”

Een voorbeeld van hoe de samenwerking eruitziet in de praktijk is Market Foodgroup (bekend van Het Stoepje), een gezamenlijke klant van Onprove en Gullimex. Onprove heeft daar het productieproces grotendeels geautomatiseerd. Software stuurt digitale opdrachten naar de lijn waarmee printers, doseersoftware, robots en ovens worden aangestuurd. Om te controleren of alle instellingen goed functioneren, bijvoorbeeld of het deeg op 27 graden wordt afgekneed, levert Gullimex speciale sensoren die de temperatuur van het deeg meten en dit terugkoppelen naar de software.

Vakman maakt plaats voor procesoperator

Marc van Amersfoort van Onprove

De markt is volgens Van Amersfoort klaar voor de oplossingen van Onprove en Gullimex. “Alle bedrijven waar wij voor werken krijgen te maken met de mondiale werknemer. Het echte vakmanschap van een bakker, die vroeger zijn vinger in een het deeg stak en wist of hij langer of korter moest kneden en of er nog een beetje water of deeg bij moest, is weg. Personeel, en zeker goed geschoold personeel, is schaars. Veel bedrijven maken nu een transitie door waarbij de vakman wordt vervangen door de procesoperator. Door het werk te standaardiseren kan een procesoperator heel veel taken van de vakman overnemen, maar dan moet hij wel de juiste waarden hebben om op te sturen.”

Klant wil naar één platform

Gullimex heeft inmiddels de samenwerking met Onprove bij een aantal klanten gepitched en de mogelijkheden laten zien. Nijboer: “We hebben een visueel inspectiesysteem om verpakkingen te controleren. Daar zit een hele goede HMI (Human Machine Interface) bij waarmee je perfect kunt zien wat voor afwijkingen er zijn. Dit is een op zichzelf staande oplossing. Wij horen van onze klanten als feedback: ‘Elke oplossing heeft weer een eigen inlog, een eigen toegangspoort, dat vertraagd optimalisatie.’” Hij vervolgd; “Als je echt de diepte in wil om een analyse te maken, is dat interessant maar een operator aan de lijn wil gewoon praktische informatie voor het bijsturen van de lijn. Het management wil één centraal platform met alle data om hoog-over goede OEE rapportages te draaien en realtime te sturen.”

Voorkom discussies met het supermarktkanaal

Van Amersfoort: ‘’ Onze klanten hebben zelf ook weer afnemers aan wie ze verantwoording moeten afleggen. Een van onze klanten, een grote bakkerijketen, levert aan een grote supermarktketen. Op het moment dat deze supermarktketen een klacht heeft en wil weten wat er met het product is gebeurd, sta je als leverancier sterk als je kunt aantonen dat je conform de specificaties hebt gewerkt. De druk vanuit de retail op de klant is groot. Als je op productieniveau de digitale data van die productieopdracht kunt tonen, krijg je een heel andere discussie met de klant. Dat werkt tot op audit niveau door.”

Toekomst

Nijboer is positief over de toekomst. “We zien dat Onprove een steeds grotere footprint krijgt. Onze samenwerking, waarbij we innovaties delen, zorgt ervoor dat de nieuwste technologie altijd communiceert met het platform. De klant hoeft zich hier niet druk over te maken. Dat is voor ons ook winst. We lopen zo voorop in de wedstrijd.”

Van Amersfoort voegt daar nog aan toe: “De klant wil naar papierloze werkomgeving. Het voordeel van Gullimex is alle registraties die moeten gebeuren digitaal zijn. We kunnen veel data aan ons platform koppelen en creëren hierdoor voor de klant een win-winsituatie.”

Vestiging Veenendaal

Turbinestraat 13A

3903 LV Veenendaal


Vestiging Waddinxveen

Coenecoop 450

2741 PR Waddinxveen


Contactformulier

Cookie melding

Deze website maakt gebruik van cookies.
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.