Marne Mosterd

Abraham haalt de mosterd ook in 2020 nog steeds bij De Marne.

Bijna iedereen die van mosterd houdt heeft wel eens de mosterd van marktleider De Marne gegeten. Van kleine Mosterdfabriek met oorsprong in het dorpje Molenrij groeide De Marne na haar oprichting in 1895 gestaag door en verhuisde de fabriek in 1926 naar Groningen. In de decennia daarna werd deze groei, mede door de logistieke mogelijkheden over water en weg, doorgezet. Binnen de kortste keren werd De Marne mosterd in heel Nederland gegeten en werden afzetkanalen buiten de nationale grenzen opgezocht.

Tegenwoordig zijn de producten van De Marne over de hele wereld te vinden. In Afrika is mosterd een betaalbare smaakverrijker en in Aziatische landen een smaakvolle culinaire toevoeging

In 2020 bestaat Hofleverancier de Marne 125 jaar en markeert dit een periode waarin veel is veranderd. Bedrijven die zolang bestaan kenmerken zich vaak door ervaring en visie op de markt en om de groei en internationale expansie te kunnen doorzetten heeft de directie van Marne de doelstelling ‘Marne 2020’ geformuleerd.

50% meer omzet 50% meer resultaat 50% minder toegevoegde verliezen; Ofwel Abraham haalt 50% meer mosterd bij de Marne in 2020.

LEAN Mosterd

Mosterd wordt tegenwoordig in grote lijnen nog net zo gemaakt als vroeger maar op veel grotere schaal en veranderde randvoorwaarden. Door de toename in volume, leversnelheid, marktwerking, wettelijke eisen en klantwensen verandert de dynamiek van zakendoen voor de Marne continu.

Verandering is dan ook het sleutelwoord waarom de Marne Onprove heeft ingeschakeld in 2017. Onprove, dé continu verbeter specialist in Food, bood met het Onprove 5 Stappenplan het raamwerk om de doelstellingen van Marne 2020 te gaan bereiken. In het verleden waren er al wel eens initiatieven ontplooit om met Lean aan de slag te gaan maar had dat tot op heden niet de gewenste resultaten geleverd.

Paul de Vries, Operationeel directeur bij De Marne, heeft in zijn carrière al eerder Lean-trajecten gedaan en zag in de invoering van een bordenstructuur een middel om verliezen op te sporen en structureel aan te pakken. Daarnaast is een bordenstructuur ideaal om de betrokkenheid en eigenaarschap van de werkvloer te bewerkstelligen. Processen en verliezen worden inzichtelijk en men gaat nadenken over de werkwijzen. Medewerkers hebben nu het gevoel dat ze gehoord worden en invloed kunnen uitoefenen op de resultaten die we samen met elkaar behalen.

De aanpak van Onprove was gericht op de invoering van een bordenstructuur die paste bij het “Groningse DNA” van de Marne. Wat ik erg fijn vond is dat tijdens de eerste stap de cijfers zorgvuldig nagerekend en doorgrond werden om de juiste KPI’s neer te zetten; geen aannames doen of het klopt maar weten dat het klopt aldus de Vries.

Frans de Jonge en Richter Pluijter, beide Productieleider bij de Marne vertellen dat ze onlangs de yellow Belt trainingen afgerond hebben en dat de “weerstandsfase” en de “alles is nieuw fase” nu wel voorbij is. We zijn goed op weg met het volgen van de bordenstructuren en het borgen van de processen. Doordat wij structuur in onze communicatie hebben aangebracht straalt dat ook uit naar de andere afdelingen binnen het bedrijf. De afstemming met bijvoorbeeld Sales en Finance is een stuk soepeler nu. De kleine dingen waar je anders niets mee doet pak je nu wél op! Medewerkers geven ook aan dat ze zien dat er iets gedaan wordt met de meldingen die ze doen en verbetervoorstellen. Dat motiveert hen en ons ook natuurlijk.

Marne Mosterd is volop aan de slag in Stap 3 van het Onprove 5 Stappen Verbeter programma en de eerste stappen worden gemaakt voor de voorbereiding van stap 4+5. “we zijn er nog niet maar met de verbeteringen die we nu al hebben kunnen doorvoeren liggen we op koers met de doelen van Marne 2020.

Cookie melding

Deze website maakt gebruik van cookies.
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.